Til eksamen bliver man formentlig bedt om at lave en
forespørgsel. Men der er reelt set følgende genrer:
- Forespørgsel
- Tilbud
- Ordre
- Uregelmæssighed ved levering
- Uregelmæssighed ved betaling
- Reklamation
Når man henvender sig første gang til en
virksomhed, er der typisk tale om en forespørgsel, dvs. en email,
hvor man spørger ind til forskellige oplysninger. Fælles for hoveddelen er, at
den indeholder fire dele:
- Indledning (ikke at forveksle med indledende hilsen)
- Faktadel
- Konklusion
- Afslutning (ikke af forveksle med afsluttende hilsen)
Indledningen beskriver, hvorfor man skriver. Det
kan for eksempel være:
- reference til tidligere korrespondance
- henvisning til annonce, hjemmeside, forretningsforbindelse eller lignende
- oplysning om, hvor man har modtagerens navn fra, eller hvor man kender virksomheden fra
Faktadelen beskriver, hvad e-mailen eller brevet
egentlig handler om. Denne del indeholder alle relevante oplysninger, som
modtageren skal bruge. Denne del kan godt bestå af flere afsnit, men det er
ikke nødvendigt. Denne del kan også indeholde en punktopstilling, hvis det
giver mening.
Konklusionen beskriver, hvad du har gjort, eller
hvad du gerne vil have, at modtageren skal gøre.
Afslutning afslutter brevet typisk på en meget
kort måde. Det kan bare være en enkelt eller to sætninger. Man går typisk ikke
galt i byen med sætningen: We look
forward to hearing from you. Eventuelt med følgende sætning: If
you need any further information, please feel free to contact us again.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar