Hoveddelen i en handels-email

Til eksamen bliver man formentlig bedt om at lave en forespørgsel. Men der er reelt set følgende genrer: 
  • Forespørgsel
  • Tilbud
  • Ordre
  • Uregelmæssighed ved levering
  • Uregelmæssighed ved betaling
  • Reklamation

Når man henvender sig første gang til en virksomhed, er der typisk tale om en forespørgsel, dvs. en email, hvor man spørger ind til forskellige oplysninger. Fælles for hoveddelen er, at den indeholder fire dele: 
  1. Indledning (ikke at forveksle med indledende hilsen)
  2. Faktadel
  3. Konklusion
  4. Afslutning (ikke af forveksle med afsluttende hilsen)

Indledningen beskriver, hvorfor man skriver. Det kan for eksempel være:
  • reference til tidligere korrespondance
  • henvisning til annonce, hjemmeside, forretningsforbindelse eller lignende
  • oplysning om, hvor man har modtagerens navn fra, eller hvor man kender virksomheden fra

Faktadelen beskriver, hvad e-mailen eller brevet egentlig handler om. Denne del indeholder alle relevante oplysninger, som modtageren skal bruge. Denne del kan godt bestå af flere afsnit, men det er ikke nødvendigt. Denne del kan også indeholde en punktopstilling, hvis det giver mening.

Konklusionen beskriver, hvad du har gjort, eller hvad du gerne vil have, at modtageren skal gøre.

Afslutning afslutter brevet typisk på en meget kort måde. Det kan bare være en enkelt eller to sætninger. Man går typisk ikke galt i byen med sætningen: We look forward to hearing from you. Eventuelt med følgende sætning: If you need any further information, please feel free to contact us again.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar